31 januar 2011

udfordring 16

Udfordring 16


Denne udfordring er en omfattende opgave, der indbefatter harmonika-foldninger, chipboardsider og masser af koncentration. Det kræver, at du følger beskrivelsen nøje. Du får tilgengæld en super lækker bog ud af det til sidst.

Vi har igen en ny sponsor (og vi er så glade for vores gavmilde sponsorer):


Whiff of Joy



Visit our webshop or our inspirationblog

You can win a stamps free of choise from Whiff of joys webshop!

------------------------------------------------------------------------------

Udfordring 16 består i at lave en vintagebog efter Sannes tutorial.
Vi ved, det er en stor opgave, men snyd ikke dig selv for denne udfordring. 

Du skal følge vores regler, også når du linker til din egen blog. Husk at skrive at du deltager i vores udfordring og lav et link til udfordringesbloggen. Reglerne kan du læse i sidebaren. Læg et link i MrLinky i bunden af dette indlæg, når du er færdig med opgaven.

 Der er deadline d. 28. februar kl. 18.00.
Dvs. at i har hele februar måned til at lave opgaven.


Denne vejledning er lavet af danske Sanne Nielsen, som har deltaget i vores tidligere udfordringer med sine super flotte bøger.


Dem var vi simpelthen nødt til at få en vejledning på. Så vi kontaktede hende og fik sendt denne vejledning. Sanne er super dygtig og meget inspirerende, se bare på hendes blog


Sanne Nielsens tutorial


Du skal bruge:
tykt pap (f.eks. chipboard eller bagsiden af en A4 blok)
flydende lim
bonefolder
mønsterpapir
skæremaskine med en skarp kniv


---------------------------------------------------

Omslag

Start med at skære følgende stykker chipboard:
2 stk 15x10 cm
1 stk 15x3½ cm

De skal bruges til at lave selve bogens omslag. Find det mønsterpapir, du ønsker, at dit omslag skal have på ydersiden. Det skal skæres, så det måler 30,5x17,5 cm.

Læg mønsterpapiret med BAGSIDEN opad på bordet. Tag dine tre stykker chipboard og læg dem på mønsterpapiret, så der ca er ½ cm mellem stykkerne. Jo mere lige du placerer dem, jo mere lige bliver bogens omslag.
Når chipboardstykkerne ligger, som du ønsker, kommer du lim på dem og limer dem fast på mønsterpapiret.


Når limen er tør, bøjer du mønsterpapiret, så der bliver falset mellem chipboardstykkerne. Det er vigtigt, for ellers ender dit omslag med at blive alt for stramt til at kunne lukke sammen som en bog. Klip hjørnerne skråt af, så de lange sider kan foldes ind på indersiden af omslaget og lave kanterne pæne. Lidt som når du pakker gaver ind. Lim flapperne fast på indersiden. Husk igen at bøje hele omslaget, når limen er tør.
Find det mønsterpapir, du ønsker på indersiden og skær det i størrelsen 13x23 cm. Det limes fast på indersiden af omslaget.


Husk at trykke papiret godt ned i folderne mellem chipboardstykkerne. Når limen er tør, er bogens omslag færdigt. Bøj igen for at sikre, at det kan lukke pænt.

---------------------------------------------------

Ryggen

Skær et stykke karton i størrelsen 3½x17 cm og et stykke mønsterpapir i størrelsen 10,5x15 cm. Du kan evt. lave papiret rundt eller rive det i kanten. Det er mest til pynt. Det kommer til at sidde under selve ryggen af bogen og halvt ind på for- og bagside (se billedet). Det kan også undlades.



Du tager kartonet, som er 3½x17 og gør det meget vådt. Læg det over nogle træ-grillpinde og mas det godt ned omkring dem. Du kan selv vælge, hvor mange folder din ryg skal have, og om der skal være folder hele vejen ned eller kun i toppen eller bunden.



Når du har lavet folderne, som du ønsker dem, tørrer du kartonet med en varmepistol (eller lader det ligge til næste dag). Når det er tørt, limer du det på ryggen af omslaget og klipper det overskydende væk.

----------------------------------------

Siderne

Du skal bruge følgende stykker karton:
2 stk 13x9 cm 
2 stk 9x9 cm 
2 stk 13x6 cm
2 stk 9x6 cm.


Alle stykker karton skal foldes til harmonika på den lange led for hver ½ cm. Start med at false 1 cm inde og slut 1 cm før kanten. Det skal være meget præcist!!!



Den sidste cm skal bruges til at lime siderne fast på omslaget.


Lim et langt og et kort stykke sammen og fortsæt til det er en hamonika ramme.


Du har nu 2 rammer, og disse sætter du ind i bogen på hver side, den mindste til venstre.

Kommentar fra Benita: Jeg fattede ikke, hvordan man skulle lime de harmonikafoldede stykker sammen, før jeg så denne gennemgang på Sannes blog. Tak for at forklare det igen og igen Sanne.  

-------------------------------------------------

Pyntningen

Nu starter pyntning, sværtning, embossing osv. Du skal gøre bogen til din!

Held og lykke.


 
------------------------------------------------

Til de ekstra seje fra Sanne:

Hvis du ønsker at lægge 2 bøger oven på hinanden som en ekstra bonus, skal du ikke lave harmonika til venstre side i den nederste bog. Lav en bog som er lidt mindre end den beskrevne og brug kun omslagene uden at sætte siderne fast.

I den mindste bog tegner du med blyant i den indvendige kant af siderne, skær dette ud.

I den største bog lægges siderne løst i, luk bogen, læg nu den mindste bog oven på (uden sider) lidt på skrå.

Nu tegner du inden i det udskåret stykke oven på den største bog og skærer det ud. Saml bøgerne, lim og pynt (den største bog limes helt sammen, så den ikke kan åbnes).

-----------------------------------------------

God fornøjelse med bøgerne.
Jeg glæder mig til at se hvad I får ud af min tutorial.
Hilsen Sanne.

---------------------------------------------------

Designteamets flotte bøger:

Benita
Jeg har brugt papir fra Graphic 45. På den brune tag skal modtagerens navn stå. I bogen kommer jeg lidt lækkert chokolade.


Jeg valgte at lave fire folder på ryggen, for sådan så min morfars gamle læderbøger ud, kan jeg huske.


Jeg fattede jo som nævnt i vejledningen ikke, hvordan man lavede de foldede sider. Derfor fandt min mand på dette alternativ: lav folder med din bonefolder for hver 2 mm, vend papiret om og svært. Det ligner sider på afstand.

Dorthe
Jeg har valgt at bruge det helt nye papir fra Maja Design og lidt rester fra Grafic 45.

Forsiden er pyntet med forskellige blomster, metalhjørner fra Tim Holtz , lidt gammet hæklet blonde og et glansbillede.

 
Bogen set fra siden. Den er lavet efter vejledningen fra Sanne.




Mette
Jeg har brukt mønsterark fraTPC Studio. Motivet er fra Klippearkene til Hilde Røisehagen.Bilde har jeg brukt transverteknikk på og i tillegg har jeg hatt på crackle accents. Har brukt"osteklut" rundt motivet og til sløyfer. Blomster fra Magnolia og tekststempel fra Stempelglede.




Linda

Jeg har prøvd å følge oppskriften til Sanna, men jeg gjorde noen endringer... jeg lagde blandt annet ikke to 'rammer' inni, men dem to jeg lagde tok jeg å limte oppå hverandre, slik at jeg fikk en høy ''eske'' inni :D Ellers ble min litt rar på størrelsen uansett syns jeg, og den hadde blitt enda rarere om jeg hadde fulgt oppskriften til punkt å prikke?? ... Ellers hadde jeg det knotete gøy med å lage denne :D :D








Renate

Jeg har brukt ark fra Maja Design, ulike blomster, tekststempelet er fra NSS,blonder, bildet er fra nettet, en gammel bokside, rest av en blondeserviett, halvperler, glitterlim, fjær og pyntenål.





Kianel
I used papers from Graphic 45, beautiful french vintage stamps from KATZELKRAFT (kissing couple, bird on a branch, doodling, texts), dies from CHEERY LYNN DESIGNS (leaves, lattice, oval, scalloped oval), chocolate and ivory shimmer paints from CREATIVE INSPIRATIONS, inks are distress antique linen and brushed corduroy + colorbox dark brown + stazon timber brown and embellishments are from my stash.







Bidrag modtaget på mail:

Sissel Flisnes
Det er første gang jeg lager bok, og det var sannelig en utfordring! ... men kjempe artig.
Har ikke klart å følge malen til punkt og prikke, men bok ble det, da!

Fra Hilde Andersen:




Fra Ragnhild Øren:









20 kommentarer:

  1. Spennende utfordring. Denne har jeg virkelig lyst til å prøve, håper tiden strekker til utover i måneden.
    Så flotte bøker dere har laget!

    SvarSlett
  2. Nice to see all of your different books, they are absolutely marvellous! I know from experience that it's big fun to create one, LOL! Have fun everyone! Ira

    SvarSlett
  3. Ingen let opgave men sjov, det er spændende
    med noget nyt.

    SvarSlett
  4. SUPER utfordring! Det er virkelig mange fine bøker fra de dyktige DTène hos dere.
    Ha en fin "restuke" alle sammen.

    SvarSlett
  5. Så har jeg også fået lavet en bog...en udfordring, men sjovt

    SvarSlett
  6. Vilken rolig utmaning och beskrivningen är superbra att följa.Duktiga Dt ni har.Deras böcker är såååå fantastiskt fina.
    Min "bok" finns färdig i min blogg.

    Carina

    SvarSlett
  7. Sikken en pragtfuld udfordring, mer af den slags. God weekend.

    SvarSlett
  8. Hvilken fantastisk udfordring!
    Tak for at lære mig at lave sådan en fin bog/æske.

    SvarSlett
  9. Ja, dette var en utfordring! Men gøy! ;)
    Min første bok er klar.

    SvarSlett
  10. Thanks so much for the tutorial!
    Loved making a book and the challenge!
    Bye,
    Martha

    SvarSlett
  11. Oioioi dette var virkelig en utfordring og tok sine timer , men veldig GØY :)) Tusen takk Sanne for en kjempeflott forklaring (så til og med jeg fikk det til :P). Utrolig flotte bøker fra DT og de andre deltagerne også !! Ha en strålende dag videre og Takk for super inspirasjon !! :)) Klem Synnøve

    SvarSlett
  12. The tutorial was very helpful! Thank you for sharing! And DT examples are gorgeous as well!

    i could not resist to participate in such a fantastic challenge! I hope you will enjoy my Golden Vintage Valentine Book-box as much as I enjoyed the process of making it and the result itself.

    Klem fra Loriete!

    SvarSlett
  13. For en fin utfordring! og så mange flotte bøker dere i dt- teamet har laget.

    Ann Kristin

    SvarSlett
  14. Morsom utfordring og flott veiledning :)

    SvarSlett
  15. Vilken rolig tävling och tack för den fina beskrivningen. Har länge velat göra en sådan bok, men visste inte riktigt hur.

    SvarSlett
  16. Nyyydelige bøker dere har laget og en flott tutorial.
    Takk for masse inspirasjon.
    Ha en flott dag :o))
    KLem Anne

    SvarSlett
  17. it's sooo pretty - too bad the google translator doesn't know how to translate it properly - I'm going to try and make one anyway ;)

    SvarSlett
  18. Så skøn en udfordring, som jeg virkelig har nydt at lave. Tak for skøn inspiration... ;o)

    SvarSlett
  19. Dette var en kjempe kjekk utfordring og det blir nok flere slike fremover.

    SvarSlett
  20. det blir nok første og siste gang jeg lager noe sånt. Det var litt for mye pirk for min smak (enten det eller så er jeg veldig utålmodig av meg ;)

    SvarSlett

Takk for din tilbakemelding!